Home / Alimentație

7 Vitamine necesare unui culturist

19 April 2011 One Comment

Una din principalele probleme ale unui sportiv este suplimetul alimentar. Adesea uitam ca celulele din corpul nostru, si anume cele musculare, se bazeaza pe anumite reactii biochimice care tin de cresterea si mentinerea metabolismului. Aceste reactii depind la rindul lor de vitaminele care servesc drept catalizatori. Procesul de crestere a masei musculare, energia necesara pentru activitate, depinde intr-un fel sau altul de vitaminele pe care le consumi.

Vitaminele pot fi impartite in doua mari categorii: liposolubile (A,D,E si K)sunt numite astfel deoarece acestea sunt stocate in organism, adica sunt solubile in uleiuri si grasimi. Deci, nu trebuiesc folosite zilnic. Vitaminele solubile in apa (cu exceptia vitaminei C) sunt compuse in intregime din vitaminele din complexul B, inclusiv tiamina (B1), riboflavina (B2), niacina (B3), piridoxina (B6), acidul folic, cobalamina (B12), biotina si acidul pantotenic. Deoarece aceste vitamine sunt solubile in apa, si nu se stocheaza in organism apare problema mentinerii lor in corp.Insa, datorita aceluiasi fapt, aceste vitamine pot fi incluse in dieta zilnica.

Lista vitaminelor necesare pentru un rezultat mult mai bun. (in ordine inversa)

7 vitamine necesare unui culturist

7.Vitamina A
– Creste rezistenta in infectiile cailor respiratorii.
– Echilibreaza sistemul imunitar, participa la sinteza imunoglobulinelor (anticorpii ), scurteaza durata de boala.
– Mentine sanatatea straturilor superficiale ale tesuturilor si organelor interne (astfel mentine sanatatea si integritatea membranelor si mucoaselor orgnismului).
– Consolideaza oasele si dintii, avand rol decisiv in procesul de crestere.
– Imbunatateste vederea (avand rol esential in mentinerea vederii la intuneric).
– Mentine supletea pielii, inlaturand petele ce apar datorita varstei.
– Stimuleaza secretia sucurilor digestive necesare degradarii normale a principiilor nutritive.
– Ajuta la procesul de formare a sangelui.
– Intareste sanatatea parului si a gingiilor.
– Are efect antitumoral.

6.Vitamina E
Vitamina E ajuta la diminuarea riscului aparitiei bolilor de inima, infarctului, diabetului si cataractei. Un consum crescut de vitamina E poate scadea oxidarea colesterolului negativ, previne coagularea sangelui, mareste capacitatea de reactie a sistemului imunitar si este benefic sistemului nervos.Vitamina E este considerate vitamina tineretii. Ea este asimilata mai bine de organism atunci cind faci sport.

5.Niacina (vitamina B3)
Niacina este necesara in organism pentru producerea enzimelor care contribuie la eliberarea energiei sub forma de glucoza. Vitamina joaca un rol in mentinerea sanatatii pielii si a sistemului digestiv, in dezvoltarea normala a nervilor si in blocarea producerii de colesterol, prevenind astfel aparitia bolilor de inima.
Functiile vitaminei B3 (PP):
– Producerea de energie
– Sanatatea celulelor
– Rezistenta la radiatii
– Antioxidant
– Sanatatea vaselor de sange
– Scaderea nivelului de colesterol
– Metabolismul glucidelor
– Functii cerebrale
– Metabolismul acizilor grasi
– Antitoxic

4.Vitamina D
Vitamina D este o substanta foarte importanta care contribuie la mentinerea nivelurilor normale de calciu si fosfor in sange. Deficienta ei cauzeaza o serie de boli ale oaselor. In mod natural, vitamina D este produsa de piele din colesterol cu ajutorul luminii ultraviolete.

3. Vitamina B1
Vitamina B1 prezinta importanta indeosebi in metabolismul proteinelor si al glucidelor, apoi in functionarea normala a sistemului nervos central si, cu precadere, a celui periferic, a aparatului digestiv si a glandelor endocrine, in procesul de crestere, in absorbtia intestinala a grasimilor etc. Tiamina (cum mai este numita vitamina B1) favorizeaza depunerea glicogenului in ficat si accelereaza procesul de eliminare a urinei, fiind indispensabila in transformarea hidratilor de carbon in lipide si mijlocind astfel obtinerea de surse suplimentare de energie. De asemenea, ea mentine sanatos sistemul nervos in totalitatea lui, imbunatateste tonusul muscular, contribuie la apararea organismului impotriva infectiilor etc.

2.vitamina B6
Vitamina B6 are un rol important in formarea hemoglobinei, in metabolismul aminoacizilor, proteinelor, glucidelor si lipidelor (indeosebi al acizilor grasi esentiali), fiind si stimulent muscular; are influenta benefica asupra pielii, precum si in procesul de crestere. De asemenea, piridoxina intervine in mod esential in : buna functionare a sistemului nervos, a maduvei osoase ; producerea de globule rosii si de anticorpi; controlarea echilibrului sodiului si al potasiului, al sistemului muscular si osos; metabolismul colesterolului. impiedicand depunerea acestuia pe peretii interiori ai arterelor (ateroscleroza); crestere si reproducere.

1. Vitamina C
Vitamina C prezinta o importanta capitala pentru organism. Principalele ei proprietati sunt urmatoarele:
o intervine in fenomenele de oxidoreducere, fiind cel mai puternic antioxidant;
o este antiinfectioasa, tonifianta, antitoxica;
o participa la asimilarea de catre organism a fierului;
o mareste rezistenta vaselor sanguine ;
o contribuie la formarea globulelor rosii, a dintilor si oaselor;
o are rol de reglare a nivelului glicemiei si al colesterolului, de distrugere a toxinelor acumulate in organism;
o intervine in buna functionare a tesuturilor, precum si a diferitelor organe;
o participa la transformarile chimice ale proteinelor, lipidelor si glucidelor, la formarea substantelor intercelulare ;
o diminueaza perioadele de convalescenta;
o impiedica depunerea grasimilor la nivelul ficatului asigura functionarea normala a celulei hepatice;
o intervine in metabolismul carotenilor ;
o protejeaza acidul folie ;
o are actiune antialergica ;
o ca laxativ natural;
o scade incidenta aparitiei de cheaguri in vasele sanguine;
o reduce efectele unui numar mare de alergeni;
o asigura coeziunea celulelor proteice, marind astfel durata vietii.

Succes!

  • Dumitru Ursu

    Nu este necesar suplimentarea cu vitamine intrucat ea trebuie argumentata clinic , de exemplu un om care consuma carne pe potriva nu are are nevoie de suplimentare cu vit b12 si fier .