Home / Antrenament / Featured

Fumatul și culturismul, sunt ele compatibile?

22 April 2014 4 Comments

Fumatul și culturismul…de parcă am spune ”cerul și pămîntul”, însă practica ne dă de înțeles că distanța dintre fumat și culturism este mult mai mică decît între cer și pămînt, exemplele ne stau în față: sunt culturiști care fumează!

Man smoking cigar

Vizitînd orice blog de culturism, care a abordat această dilemă (prin posturi ori întrebările userilor) ve-ți găsi o sumedenie de opinii, atît de diferite încît, suntem siguri, să vă formați o opinie ar fi destul de greu.

Am încercat să adunăm aici unele aspecte generale vizavi de compatibilitatea acestor două practici.

Să pornim de la idea generală care ne spune: Culturism (sport la greu, alimentație sănătoasă, mod de viață sănătos) – DA!
Fumat (obicei prost, dependență, boli pulmonare) – NU!

Însă știm bine fiecare lucru nu poate fi în totalitate rău sau în totalitate bun, dreptatea e în modul de gîndire al fiecărui om în parte, deci avem oameni care ne spun: ”Nu am timp să fac sport, eu merg mult pe jos!”, ”Eu fumez, dar nu beau!”, ”Fumatul reduce riscul de a deveni obez!”. Pornind de aici vedem că totul este relativ, deci, vă aducem în față doar lucruri bine argumentate, iar concluzia de bază rămîne după voi.

Faptul că lucrezi mult la sală înseamnă că vrei să fii sănătos! Trebuie să știi că fumatul reduce performanțele, această reducere a performanțelor este agravată de faptul că fumatul distruge direct toate celulele corpului.

Aici sunt incluse și celule musculare, cele pentru care muncești atît de mult! Impactul negativ al fumatului se manifestă astfel:

– Fumatul deteriorează căile respiratorii – proces ireversibil, acest lucru înseamnă că nu te poți antrena tot atît de mult timp la sală, scade rezistența căilor respiratorii, astfel se reduce cantitatea de oxigen absorbit în sînge;

– De multe ori factorul determinant, care permite reușita în culturism, este dacă puteți finaliza grupurile de exerciții pînă la capăt sau o jumătate de oră de cardio în plus. Fumatul încetinește funcțiile pulmonare lăsînd fumătorul literalmente fară aer, atunci cînd acesta are nevoie cel mai mult de el;

– Inima – bataile inimii ale unui fumator sînt de 30% mai rapide, în medie, decît ale unui nefumător. Aceasta forțeaza corpul fumătorului de a cheltui mai multă energie, pentru a ține pasul cu non-fumătorii. Această viteză de bătaie a inimii se datorează efectului de stimulare a nicotinei. Creșterea ritmului cardiac, rezultă în creșterea tensiunii arteriale și, în mod paradoxal, scade fluxul de sînge prin vase, iar acest lucru, la rîndul său, reduce performanțele;

-Cei care fumează produc flegmă de două ori mai mult decît non-fumătorii: sputa se acumulează în căile respiratorii și interzice respirație corectă. Acest lucru se datorează faptului că fumatul provoacă umflarea cronică a membranelor mucoase;

– Tutunul reduce semnificativ disponibilitatea la oxigen a mușchilor în timpul efortului fizic: fumul încurajează înlocuirea oxigenului din sînge cu monoxid de carbon și cauzează pierderea de oxigen și o reducere corespunzătoare a performanțelor. Să nu uităm că oxigenul este important pentru buna funcționare a tuturor sistemelor de energie din organism, care la fel acționează direct asupra performanțelor atletice. (15% monoxid de carbon conține sîngele unui fumător);

Smoking-and-Your-Lungs– Gudronul din fumul de țigară scade și el din rezistența căilor respiratorii. Straturi de gudron se depun pe plămîni, reducând elasticitatea sacilor de aer de unde rezultă o absorbția mai mică de oxigen în sînge. Tot așa se distrug și cilii, formațiuni care ajută la filtrarea aerului inspirat de substanțe nocive;

– Nicotina singură poate dăuna foarte mult oaselor, întrucît și acestea vor primi cantități restricționate de oxigen și nutrienți. Oasele deven mai fragile, în special în zonele coloanei vertebrale;

– Scăderea aportului de oxigen la maximum. Deși antrenamentele pot crește absorbția maximă de oxigen de până la 20 %, fumatul poate reduce acest efect cu până la 10%;

– Cercetările arată, de asemenea, că fumatul distruge celulele care sintetizează testosteronul (nu toți cercetătorii sunt de acord cu acest moment). Nivelurile de testosteron în organism guvernează procesul de creșterea masei musculare. Astfel, fumatul poate împiedica producția optimă de testosteron și reduce capacitatea organismului de a construi masa musculară;

– Un alt studiu recent a analizat efectele fumatului asupra recuperării după exercițiu fizic. Expunerea cronică la nicotina din țigări influențează rezistența la insulina, ceea ce face transportul de nutrienți în mușchi și alte țesuturi mai dificilă. Ceea ce înseamnă că recuperarea pentru un fumător este mult mai lentă decît pentru un nefumător.

Pe de altă parte, cercetătorii de la Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention au realizat un studiu în care au monitorizat 36.000 persoane pe parcursul a 16 ani. Rezultatele au demonstrat faptul că fumătorii care aveau și un stil de viata activ, făcînd sport de cel puțin 2 ori pe saptămână (efort fizic intens), prezentau un risc de cancer la plamani cu 30% mai mic decât fumătorii sedentari. Cei care faceau exerciții fizice moderate prezentau un risc cu 23% mai mic decît persoanele sedentare.

Totodată, exercițiul fizic poate fi și o modalitate extrem de bună pentru renunțarea la fumat întrucît, pe lîngă înlocuirea viciului cu un obicei sănătos, vei vedea ca în timp îți va fi imposibil să mai fumezi obișnuindu-te cu sportul și cu senzația de bine pe care ți-o oferă, atît din punct de vedere fizic, cît ți psihic.

!!!Anumiți culturiști aleg ca în perioada de definire să își administreze suplimente cu nicotină întrucât aceasta are proprietăți de stimulare a metabolismului, ceea ce va conduce la arderea grăsimii, motiv pentru care multă lume ia cateva kilograme în greutate în momentul în care renunță la fumat.
Folosirea nicotinei ca arzător de grăsimi este însă o alegere complet greșită dat fiind faptul ca aceasta are ca efect oxidarea celulelor și este considerată o neurotoxina. Ca să nu mai vorbim despre faptul că nicotina creeaza dependență și te poți trezi cu un viciu extrem de nociv pe listă.

Pentru a concluziona: Fumatul este legat de cancer, boli cardiovasculare, deteriorarea inimii, niveluri inadecvate de testosteron și metabolismul sărac; acești factori echivalează cu rezultate slabe la culturism.

Tu ce alegere ai făcut?

Surse:
musclenet.com
bodybuilding.com
culturism.ro

  • Adrian

    Fain articolu. Am mai gasit ceva similar aici, e tot pe aceeasi tema, dar putin mai detaliat.

    http://www.4fit.ro/article/cum-sportul-te-poate-ajuta-sa-te-lasi-de-fumat.html

  • Ionuts Coroleţchi

    nustiu cum voi, dar eu de 4 ani fumez si nu obosesc deloc, respir normal si duc exercitiile pina la capat

  • Radu Nahaba

    Mersi.

  • Radu Nahaba

    Mai sunt si exceptii. Sunt oameni care fumeaza si traiesc pina la 100 ani…mai depinde si ce fumezi :))