Home / Featured / Sănătate

5 Vitamine de Bază

8 February 2015 No Comment

Pentru functionarea normala a organismului avem nevoie de vitamine. Care e rolul si sursele lor?

morcovVitamina A(acetat de retinol, palmitat)
ROLUL: Raspunzatoare de vedere, netezimea pielii, starea sistemului osteo-muscular. Creste rezistenta organismului impotriva infectiilor, sustine functia fertila.
SURSE: Morcov, sfecla, bostan, ardei rosu dulce, porumb

Vitamina B1(tiamina)
ROLUL:Raspunzatoare de functionarea sistemului nervos, participa la metabolism.
SURSE: Faina de griu calitatea superioara, produse de panificatie, hrisca, orez, ovaz, boabe, galbenus, nuci, carne de porc si de vaca.

Vitamina B2 (riboflavina)
ROLUL: Raspunzatoare de formarea hemeglobinei in singe, accelereaza vindecarea ranilor. Participa in metabolismul energetic si cel al proteinelor.
SURSE: Lapte si produsele lactate, carne, mai ales de vaca, ficat si oua, tarita, cereale integrale, varza, fasole.

Vitamina C(acid ascorbic)
ROLUL: Ajuta in lupta organismului cu infectiile, actioneaza benefic asupra metabolismului si formarea hemoglobinei. Important pentru cresterea si restabilirea celulelor tesuturilor, vaselor sangvine, asimilarii Fe de catre organism, accelereaza insanatosirea.
SURSE: Citrice, coacaza neagra, maces, ardei bulgar, varza murata, kiwi, ceapa
Notă: Se distruge la fierbere, nu sufera contactul cu fierul. Asupra lui negativ actioneaza lumina. Fumatorii au o deosebita necesitate de Vit C, deoarece o tigara fumata distruge 25mg de Vit C.

Vitamina D(calciferol)
ROLUL: Important pentru asimilarea calciului si fosforului, ceea ce influinteaza asupra coagularii normale a singelui, starea sistemului osteo-muscular si activitatea mentala.
Deficita Vit D la virsta matura provoaca osteoporoza.
SURSE: Untura de peste, icra, galbenus, peste (somon, scumbria, hering), ficat de cod, brinza, unt,smintina, lapte, nuci.
Notă: Deasemenea Vitamina D se formeaza in pielea noastra sub actiunea razelor solare (15 min pe zi).